Penyelia saya

Pertama kali saya berjumpa dia, ada gerun di dalam hati. Orangnya kelihatan serius, tak banyak cakap hal perbadi dan pemakaian juga sangat ringkas. Rambutnya tak pernah panjang melebihi bahu, dalam setahun lebih ini, saya perasan dia telah memotong rambut beberapa kali. Umurnya sudah mencecah 40-an, saya tak pasti awal, pertengahan, atau lewat dalam fasa itu. Walaupun rambutnya sudah mulai memutih, saya tidak lihat dia ada niat untuk mewarna atau membuat dia nampak lebih muda. Dia tak pernah fikir pasal itu.

Fiziknya tinggi, bertubuh sederhana kelihatan kurus tetapi punya punggung dan perut sedikit besar. Mengenai solekan, saya tak pernah nampak walau sekali dia memakai mana-mana satu pun alat solek, hatta pelembap bibir sekalipun. Tapi dia punya jari yang cantik dan runcing. Kukunya tetap nampak menawan walaupun saya rasa dia terlupa untuk potong. Bulu matanya lebat, walaupun tak melentik, bulu mata bahagian bawahnya nampak hitam dan sangat menarik, saya sering pandang itu ketika berdiskusi dengannya. Keningnya juga punya bentuk yang semulajadi dan tebal. Sebagai seorang berbangsa Cina, dia memiliki kulit cerah dan pucat. Bentuk mukanya empat segi, saya tak fikirkan orang lain selain Agnes Monica yang ada bentuk muka sama, ia automatik datang.

Saya terlupa untuk membuat surat akuan bersumpah pada hari pertama bekerja, entah apa saya fikir sebelum itu sehingga terlupa benda yang perlu dihantar pada 19hb Mei 2015 itu. Mungkin sebab saya masih terlalu muda seperti jagung yang belum masak, dia tawar diri untuk bantu saya ke kompleks kerajaan berdekatan di Jalan Duta untuk mendapatkan akuan tersebut. Itu pertama kali saya naik keretanya. Ringkas saja di dalam. Tak ada hiasan comel dan bau harum, cuma ada sekaki payung dan beberapa fail bertindan di tempat penumpang bahagian belakang, kotak tisu di bahagian hadapan dan lagu jazz di pasang dalam kereta sepanjang perjalanan. Waktu itu, saya tidak tahu apa patut saya bualkan. 

Tadi, saya rasa ekspresinya sangat comel bila bertanya tentang wayar pengecas telefon yang elastik auto-gulung, entah saya pun tak tahu nak gambarkan bagaimana tapi wayar itu harus ditarik keluar untuk mengecas dan tarik semula supaya ia bergulung ke dalam kembali seperti ulat gongok, ia menjadi bulat (dalam kes saya, ia berbentuk bujur), dan senang untuk disimpan. Juga saya rasa dia amat comel bila mencari sesuatu melalui komputer seperti fail atau emel, dia akan mengetap bibir dan dagunya sedikit terjuih, kemudian dia akan membuat bunyi "deng deng deng deng.." sementara mencari dokumen yang diperlukam. Saya akan ingat itu sampai bila-bila.  


Comments