ruang gelap melanda

Waktu terasa berjalan begitu lambat. Keliling terasa sunyi, sehingga nafas sendiri terdengar begitu jelas. Kekosongan ini terasa begitu berat untuk aku heret sendiri. Apa yang tidak aku lakukan untuk penuhkannya? Berjalan, membaca, mendengar lagu, bersosial, bersukan, membeli-belah, sudah terlalu banyak aku cuba, namun masih ada ruang itu. Ruang gelap yang tak pernah melepaskan aku dari kesedihan. Berapa banyak pun gelak tawa kupamer, tetap pada akhir malam aku melayang lagi di ruang itu, sendirian. Tidur bukan lagi pilihan yang baik untuk aku melarikan diri kerna di mana pun aku pergi ia tetap mengikut aku seperti bayang-bayang. Sedangkan bayang-bayang juga hilang dalam kegelapan, namun ia tak pernah seinci berenggang dari aku. Sumpahan apa kah ini? Tolonglah lepaskan aku dari ruang gelap itu, kawan. Ambil tanganku, dan tarik aku dari seksaan kekosongan ini. Aku seolah dibunuh hidup-hidup, seperti kuberjalan dengan pisau tertusuk di dadaku. Lihatlah aku yang dikatakan kuat hadapi dugaan hidup, lihatlah mataku dalam-dalam kawan, aku sudah tak sanggup hadapi kekosongan dan keperitan ini. Aku mencari bahagia itu, aku keluar dan bersiar-siar, yang mendampingiku hanya angin sejuk dan aku mengeletar di tengah bandar. Aku sudah berhenti berharap untuk menemui bahagia kerna yang kulihat dihadapanku cuma skrin hitam yang kosong, aku pitam.

Comments