Kira-kira umur saya 8 tahun, keluarga saya berpindah ke
kawasan yang agak jauh dari sekolah rendah saya. Untuk ke sekolah, ia ambil
masa lebih kurang setengah jam. Ini adalah fasa saya ada kawan yang ramai. Ina,
Osin, Diah, dan Natasha ialah kawan rapat dan wajib ajak main waktu petang.
Kawan sampingan lain termasuk Maidin, Suya, Fattah, Afif dan beberapa orang
saya sudah hilang ingatan tentang mereka. Ada tiga momen bersama kawan rapat yang
berlegar indah ketika mengenang zaman lampau. Pertama, kami sekumpulan sepakat
untuk berlatih tarian Bollywood untuk persembahan sempena acara keramaian
anjuran ketua blok 4.
Hampir setiap petang kami berkumpul. Osin, juru reka tari
entusiastik cipta langkah dan gerakan, Diah bertindak sebagai pengawal system
bunyi. Tugasnya usung radio dan main kaset putar lagu Hindustan, kami yang lain
sebagai penari dan hanya menurut kata. Lagu Dholna dari filem Dil To Pagal Hai
jadi pilihan. Hampir semua orang gilakan Hindustan pada waktu itu, kami
kanak-kanak tidak terkecuali. Shah Rukh Khan terlalu klise, jadi saya pilih
untuk minat Hirtik Roshan atas alasan warna mata koko dan kaki panjangnya jadi
saya boleh berangan saya akan dewasa seperti Amisha Patel yang bertubuh genit
dan berdada penuh dengan mata yang bulat galak (kami boleh bercinta persis
dalam Kaho Naa Pyaar Hai). Hirtik meski lembut badan menari, tetap tak dapat
tandingi karisma Shah Rukh Khan, itu saya tidak sangkal. Saya mengaku saya
pernah tertipu yakin Shah Rukh Khan ada suara merdu sebelum tahu ia suara Udit
Narayan.
Dalam gigih berlatih, semuanya sia-sia bila ketua blok
batalkan slot persembahan dan gantikan dengan acara sukaneka. Kami hampa tapi
tetap berseronok lari dalam guni, usung bola ping pong guna sudu, tiup belon
hingga pecah dan rebut kerusi. Habis sukaneka, saya dan rakan pergi ke sudut
bawah tangga makan lauk pesta. Peristiwa kedua ialah ketika kami sepakat untuk
cuba main permainan spirit of the coin.
Kebetulan ada satu rumah tinggal di tingkat paling atas selang beberapa unit
dari rumah Ina dan ia tak berkunci. Dinding rumah itu terdapat beberapa lukisan
lucah yang saya tak tahu terjemah, saya hanya setuju bila kawan kata ia begitu
tanpa selidik lebih lanjut, juga banyak kata-kata makian dan beberapa bait
lirik lagu saya biasa dengar, hidup ini
bagai pentas opera, misalnya.
Kali ini tugas saya penting, iaitu sediakan papan untuk
berkomunkasi dengan roh. Setelah rujuk beberapa rakan di sekolah, saya keluar
dengan idea sekeping kertas lukisan dibahagi pada dua bahagian tak sama besar.
(Kiri lebih 70.0% dari kanan). Kiri saya lukis satu bulatan kandung 26 huruf A
hingga Z. Bahagian bawah bulatan ada nombor 0 hingga 9. Kanan, saya lukis dua
kotak segi empat terkandung perkataan yes
dan no. Ina sedia duit siling 20 sen.
Cubaan berhubung dari alam kematian bermula sejam selepas waktu zohor. Papan
(kertas lukisan saya bikin) diletak di atas lantai ruang tamu. Semua ahli
nampak sedia meski takut terpancar dalam mata dan dari jari telunjuk yang
ketar. “spirit, spirit come to me,
spirit, spirit come to me,” hanya itu kata jampi kami ulang sehingga jari
telunjuk kami berjalan dari huruf ke huruf yang saya tak dapat pastikan ia bawa
maksud apa. (saya tak tahu jika salah seorang dari kami khianat dan sengaja
gerakkan jari).
Natasha tanya roh dia mahu apa. Jari telunjuk kami atas
siling bergerak dan mula eja sesuatu, D-I-A-H. Baik papan mahu pun siling
(meski siling 20 sen sangat berharga) tidak kami peduli. Saya tidak naik ke
tingkat atas untuk tempoh sebulan dua, Diah terutamanya. Pasca cubaan hubung
roh yang kami sangka berjaya itu, kawan cadang untuk buat tangkal supaya hantu
tak ganggu. Saya tidak ingat siapa yang arah tapi untuk lakukan itu, perlu
tisu. Dengan rendahkan malu, saya minta tisu di gerai soto jawa beroperasi
depan blok. Cara buat tangkal itu ialah koyakkan tisu pada beberapa bahagian
secara memanjang. Enam jalur sudah cukup. Setiap helaian tadi digulung seperti
tali yarn yang tebal. Kawan genggam
tali tisu guna tangan. 6 utas tali
terjulur di bahagain atas juga bawah Kami perlu jadikan 6 utas tali jadi 3 utas
dengan simpulkan ia secara berpasang, pada kedua belah bahagian.
Saya tak tahu kalau ia ada teknik untuk jadiakan tali
tisu itu jadi seutas lantai leher dan anggap ia lebih pada nasib. Kawan kata,
kalau ia terbentuk seperti satu gelung rantai, saya hanya perlu pakai 3 hari
tanpa basahkannya. Kalau sebaliknya, saya perlu pakai selama seminggu supaya
hantu tak ikut pulang dan tak boleh kena air. Mungkin Tuhan dengar doa saya
yang ketakutan, simpulan saya bikin membentuk satu rantai leher tisu yang
kemas. Pergelangan tangan yang kurus bolehkan saya pakai tali itu seperti
rantai tangan dengan simpul ia dua kali. Saya ikut peraturan untuk tak
basahkannya selama tiga hari. Bagaimanapun, malam pasca main panggil roh, saya
celik waktu malam dan terasa panas lain macam. Saya ketuk pintu bilik ibu bapa
dan selit di dengan harapan hantu tak ikut sama.
Momen terakhir jatuh pada bulan puasa sewaktu kami
berjinak-jinak untuk sembahyang sunat terawih. Surau terdekat terletak agak
jauh di seberang jalan. Jika ia bukan bulan puasa dan bukan untuk terawih, saya
jamin ibu bapa kami tak akan izin kami jalan sejauh itu meski berkumpulan. Kami
jalan berjemaah dengan barisan orang tua, yang wanita pakai telekung dan lelaki
pakai baju melayu dipadan kain pelekat, rata-rata pegang lampu suluh. Ingatan
dalam surau hampir tiada dan ketika pulang, jalan yang sama kami lalui ternyata
lebih gelap kerana hanya ada beberapa lampu jalan yang menyala. Halangan yang
perlu kami tempuh ialah menyusuri jalan balik di tepi kubur. Ya, jalan tunggal
untuk ke kawasan rumah kami didahului dengan tanah perkuburan orang islam. Walaupun
dikatakan jin atau syaitan atau hantu, mana-mana satu, dirantai tangan dan kaki,
kami kanak-kanak tetap takut ia muncul lebih-lebih lagi di kawasan keramat
begitu. Seorang kawan pecut tiba-tiba dan jerit “Pocong!” Tiada istilah tunggu
kawan, saya pecut sekuat hati tinggalkan mereka tanpa toleh belakang. Esoknya
kami mengesahkan tentang hal mistik itu. Kawan kata dia betul-betul nampak
benda berbungkus di sebelah pondok bas. Ia pegun hadap kami yang berbahas siapa
karakter dalam Sailormoon paling hebat. Dia bersumpah demi Tuhan dia tidak
berbohong atau dia akan masuk ke neraka jahanam. Tiada di antara kami pergi
sembahyang terawih selepas itu. Tapi saya rasa dia ialah dalang yang gerakkan
jari ketika main spirit of the coin
dan tentang pocong, sengaja dia adakan.
Selepas dua tahun menetap di sana, keluarga berpindah
lagi. Kali ini, rumah saya duduki berdekatan dengan sekolah rendah. Saya tidak
berhubung langsung dengan mereka selepas itu – waktu itu tiada telefon atau
internet untuk terus berkawan walaupun saya masih ingat nombor telefon rumah
Ina sehingga kini, 088-269958, saya tidak pernah cuba untuk dail. Di kawasan
baru, saya tiada niat untuk berkawan.
Saya tidak tahu kenapa saya lebih suka main sendirian atau
cari kucing sebagai teman. Saya ada beberapa orang rakan sekolah tinggal di
kawasan sama. Pun begitu, saya tidak begitu rapat. Hanya dua kali saya luangkan
petang iaitu ketika kami ajak saya ke rumahnya hanya untuk saksikan dia main
permaian video PS one tanpa benar saya sentuh konsol dan panjat kondominum
mewah demi berenang dalam kolam. Kami dihalau pengawal keselamatan kerana berendam
dengan baju T dan seluar track, ia melanggar
kod etika pakaian semasa renang. Kami lari dan panjat pagar semula dengan tubuh
lenjun meninggalkan kesan tapak kaki yang basah kepada pengawal yang tidak
bersungguh mengejar. Saya putuskan untuk tidak lagi keluar bersama mereka
selepas itu.
Sejak itu, saya sering ke taman permainan tanpa kawan
semata untuk main buai. Gelongsor perlu pergerakan repetitif, naik
tangga-duduk-sedia-gelongsor-ulang dan beratur jika sesak. Jongkang-jongket
perlu dua orang paling kurang. Monkey bar
perlu teknik pautan yang cekap. Meski saya tak takut tinggi, saya rasa ia
mainan yang bosan kerana tidak boleh rileks. Kerana itu, saya paling suka buaian. Untuk
sampai ke taman permainan, saya perlu pusing lewati rumah teres dua tingkat, ia
terasa jauh untuk saya susuri. Jadi saya guna jalan pintas dengan lalui kubur.
Usia ini, saya tidak begitu takut lagi. Mungkin kerana saya bertolak siang jadi
tiada bayang-bayang yang saya cenderung salah terjemah. Nenek dan datuk saya
dikubur disini lagipun, tiada apa untuk ditakutkan. Pagar dikeliling kubur
ditumbuhi bunga seri pagi. Kudupnya serupa payung tertutup sering saya petik
dan main tembak-tembak. Sehingga kini, saya masih suka petiknya waktu ziarah
kubur.
Saya selalu sampai awal untuk pastikan saya dapat main
atas buaian saya suka, selalunya saya pilih di hujung. Untuk permulaan, saya pastikan
buai kukuh. Tali besi saya goncang dan beri tekanan kuat waktu letak punggung
pada papan buai. Setelah puas hati, saya lonjakkan buai ke belakang dengan kaki
saya di depan menahan berat beban. Buaian
pertama cukup indah apa lagi jika taman permainan tidak ada orang. Untuk dapat
kelajuan serta tinggi maksimum saya berdiri atas papan buaian dan hayun badan
ke depan dan belakang laksana pendulum. Berapa lama pun, saya tidak akan bosan
untuk berbuai. Tetapi selaku murid sekolah dan anak kepda ibu dan bapa, saya
harus pulang tinggalkannya kala senja.
Dua tahun atau kurang, keluarga saya berpindah lagi. Dan
saya, di manapun masih dengan keinginan yang sama terhadap buai di taman
permainan. Satu senja, saya dengan rutin sama, bertentang mata dengan seorang
budak perempuan lebih kurang sama baya. Namanya tiada dalam memori, hanya
bentuk wajah bulat serta subang emas di telinga yang dapat saya imbas. Dia
mendekat pada saya yang seronok berbuai, ingin berkawan. Dia sua tangan, saya
sahut salam sebagai tanda hormat. Esoknya, dia tiba lebih awal. Saya cuba
adaptasi momentum baru – untuk ada kawan sepermainan. Hari-hari seterusnya kami
habiskan masa main bersama. Sehingga seminggu selepas itu, dia bawa
adik-adiknya sekali yang masih kecil, bertatih. Tuhan saja tahu betapa saya tidak
selesa pada perubahan ini, pertama waktu sendiri saya dikongsi dengan budak
perempuan tadi, kedua dia bawa lagi ahli untuk berkongsi, macam perniagaan
milikan tunggal menjadi milikan bersama. Siapa pun nama budak perempuan itu,
moga Tuhan rahmati atas kebajikannya pada adik-adik yang masih kecil.
Saya elak untuk bertemu mereka. Seperti pencuri, saya
berjalan dengan bunyi minima dan intai dari jauh – untuk pastikan saya boleh
bermain sendiri – paling tidak, mereka tidak ada. Ia tak jadi amsalah jika ada
kanak-kanak lain asalkan saya tidak kenal mereka. Saya boleh pisahkan diri saya
dari mereka dengan baik. Tapi hari itu, budak itu ada di taman bermain dengan
adik-adiknya. Saya patah balik dan waktu riadah saya diisi dengan melukis. Saya
keluarkan kertas A4 yang ibu bawa balik fari pejabat. Ibu tahu sekeping kertas
lukisan dan pensel di tangan boleh buat saya kekal statik di satu tempat untuk
tempoh masa lama ketika bawa saya ke pejabat. Tangan menconteng guna pensil
mekanikal dengan dakwat pensil Buncho 2B 0.5mm. Ia suatu perkara yang saya
kekal buat hingga kini iaitu lukis imej seorang perempuan. Saya tak reti lukis lelaki,
sedaya mungkin saya cuba, ia tetap feminin. Hari berlalu, saya masih elak keluar
ke taman permainan hingga suatu hari pada Ahad petang ketika ibu sedang di
ruang tamu tonton televisyen dan saya di ruang antara dapur dan laman belakang,
seseorang datang beri salam. “Assalamualaikum,” kami tersentak dengan teguran
yang tidak di sangka.
Ibu jenguk dari tingkap dan lihat budak perempuan dengan
adik-adiknya sudah ada dalam kawasan rumah, pagar utama tidak berkunci, saya
cemas hanya intai dari dapur, tak tahu bagaimana di dapat info saya tinggal di
sini. Ibu beri signal angkat kening tanya siapa di luar. Saya respon dengan
isyarat angkat bahu tanda tak tahu. Iby jawab salam seraya buka pintu. “Kamu
cari siapa, nak?” tanya ibu lembut di sebalik kekisi pintu utama rumah yang
memisahkan jarak antara mereka. “Saya cari Emi. Dia ada tak?” mukanya penuh
harapan untuk bertemu. Saya tidak tahu untuk respon apa terhadap dia yang
benar-benar mahu berkawan, juga terhadap adiknya yang diangkut bersama. Saya
kasihan lihat dia yang bersungguh tapi saya tak berdaya kompromi dengan sikap
kesendirian saya yang kelihatan sombong di mata sesiapa pun. Ibu tahu anaknya
sedang sembunyi di balik dinding dapur dari seorang budak perempuan. “Emi tidur
di atas, tak sihat. Esok cuba datang lagi, ya?” nada ibu memujuk, berbohong
untuk anaknya.
Budak tadi terima jawapan ibu yang nampak meyakinkan
tetapi ada hampa dalam seretan seliparnya dan dari daya dia tolak dan kunci
selak pagar hadapan. Ibu tutup pintu dan hampiri saya. “Tadi tu siapa? Kenapa
tak mahu jumpa? Ada masalah apa ni?” pertanyaan ibu seperti menembak dada saya.
“Jumpa dekat taman. Entah, tiba-tiba rasa tak mahu kawan. Dia baik tapi tak
tahu kenapa.” saya kelu cari penjelasan yang saya sendiri tak faham. Ibu hela
nafas panjang. Luahannya seperti ‘pandai-pandailah’ dan kembali ke ruang tamu
tempat dia baring sebelum dan sambung tonton televisyen. Saya kembali ke laman
belakang untuk bermain dengan anjing jiran sebelah yang tertambat jauh di sudut
sebelah pokok betik. Ia jelir lidah tunggu saya baling biskut.
Mungkin budak perempuan bersama adik-adiknya yang kecil
itu maklum dengan saya yang pilih untuk asingkan diri. Sejak hari dia kunjung
tanya keberadaan saya, saya tak nampak lagi dia di mana-mana walaupun di taman
permainan dengan waktu dia selalu muncul. Agaknya dia merajuk atau marah atau
benci. Mana-mana satu pun, saya terima akibatnya atas saya yang menolak niatnya
berkawan. Apa pun, saya kembali bebas main buai.
Pasca sesi belajar habis, saya ke taman lagi pada waktu
petang kira-kira pukul 3. Langit mendung tetapi saya abai demi bermain buai.
Tiada sesiapa di taman permainan dan saya terus loncat naik buai selaju
mungkin. Seperti pendulum yang dilepas dari jarak tinggi, saya berhayun tinggi
Menara KLCC. Bintik-bintik kecil menghiasi tanah botak, tanda gerimis telah
turun. Saya jeda buat pilihan untuk bermain beberapa minit lagi sementara hujan
belum lebat, atau pulang sementara hujan masih gerimis. Sebelum sempat buat
keputusan, tanpa sedar, genggaman pada tali buat terlepas. Dahi sembah lantai
dan mulut kucup tanah. Serpihan kaca belah dahi dan batu kerikil patahkan gigi
kacip. Saya pulang selepas mula rasa sakit. Tiada kawan untuk papah, saya bantu
diri sendiri.
Beberapa awam melintasi lorong pejalan kaki dengan
langkah cepat. Beberapa wanita dari dalam rumah bergegas dapatkan kain di
jemuran. Anjing di laman dan tempat letak kereta di bawa masuk ke dalam. Saya
lihat semuanya sebelum bertemu dengan seekor kucing jantan yang sedang merenung
ulat bulu pada pokok renek – tak peduli pada hujan semakin garang. Seekor
kucing oren meloncat keluar dari tingkap rumah entah siapa, ia berjalan
menuruni bumbung. Saya tegurnya, ia mungkin tak dengar atas bunyi hujan
dominasi ruang. Ia cepat berjalan seperti telat pulang rumah.
Di tingkap sama, saya nampak seorang lelaki tak berbaju,
berkaca mata empat segi bingkai tebal warna hitam serta berambut ikal,
panjangnya melebihi telinga, sedang jengah kepala ke luar lihat kiri dan kanan.
Seperti dia memanggil sesuatu, “cuk, cuk, cuk” imitasi bunyi cicak, saya tahu
dia cari kucing sebab saya juga panggil kucing begitu, mungkin bunyi ini hanya
diterima di asia tenggara saja. Dalam filem Hollywood mereka panggil dengan
“kitty, kitty atau meow, meow.” Dari rambutnya yang kusut, saya agak dia baru
celik tidur. Ketika dia perasan saya sedang perhatikannya, dia tutup tingkap
sembunyi diri. Saya tak ambil hati sebab tahu perhatian begitu ibarat ceroboh
peribadi.
Seseorang berjalan laju melintasi saya. Rambut panjang
buat saya fikir dia wanita sekali pandang. Tangan kiri kemas pegang payung, di
payung tergantung plastik kandung ikan bakar dan sebelah lagi cermat pegang
telefon pintar. Lagu Kokoro no tomo dipasang
melalui telefon pintar rona putihnya. Dia terpijak lopak dan memaki air yang
mengotori selipar jepun. Saya ingin tegur betisnya terkena lumpur, tapi langkahnya
begitu cepat, dia mengecil dan menghilang. Saya sampai di depan rumah dan
dapati ia gelap. “Ibu!” saya laung seraya pecat kasut dan buka kekisi pintu.
Ruang tamu senyap begitu juga ruang dapur. Saya ketik suis lampu dan kipas,
capai alat kawalan jauh dan baring atas sofa tempat ibu selalu rehat. Tiada apa
yang menarik minat saya. Satu, dua, tiga, empat. saya tertidur dengan
televisyen tonton saya tanpa basuh luka dahulu kerana terlalu letih.
Saya masih tidur di atas sofa. Seluar sedikit terangkat dedah
lutut lebam dan berdarah. Saya betulkannya dengan tarik ke bawah. Kipas dengan
kelajuan 5 saya perlahankan pada 3, saya tahu saya cepat rasa sejuk kalau tidak
ada selimut atau sarung kaki. Ibu masih belum pulang walaupun muazzin sudah
laung azan maghrib. Saya tidur dengan posisi janin. Hujan belum berhenti, saya ikut
mengantuk dek cuaca sejuk dan tanpa sedar saya yang duduk di sofa bertentangan
duduk tertidur. Bunyi kekisi ditarik mengejutkan tidur yang lena. Apabila
celikkan mata, saya lihat tiada sesiapa di rumah melainkan saya yang dewasa
serta ibu dan ayah yang tua baru balik kenduri kahwin sepupu. Tidur petang buat
saya kenang zaman kecil yang sebenarnya lebih banyak habiskan masa dalam bilik
sendirian, atau berdua dengan kucing dari taman permainan. Entahlah, mana-mana
satu, saya amat letih untuk berfikir apa yang telah saya ceritakan sebentar. Mungkin
saja ia tak benar.
Comments
Post a Comment